Search Ready – Nový produkt usnadní vyhledávání. Co všechno umí?

Za vývojem Search Ready v Media Factory stojí v čele vývojového týmu Martin Vlasák. Ten také odpovídal na otázky, co nového ve věci vyhledávání může produkt přinést uživatelům a pro koho se nejlépe hodí.

Když má firma nový produkt, určitě existuje představa „Ideálního klienta“, pro kterého se hodí. Jak byste takového klienta nebo klienty definoval?
Search Ready je vhodný pro klienty, kteří mají velké množství dat, ve kterých se musí jejich uživatel, konzument rychle zorientovat a najít optimální odpověď, produkt či libovolnou jinou informaci. Může jít třeba o rozsáhlé znalostní databáze, intranety s interními informacemi pro zaměstnance, studenty či klienty. Vhodný je samozřejmě i pro e-shopy, kterým dodá naprostou kontrolu nad prioritizací, řazením výsledků. Pokud mám například dva velmi podobné produkty a u jednoho je vyšší marže, tak se mi tento produkt ve výsledcích hledání objeví výše.

Jaké trendy v řešení vyhledávání jsou na trhu (případně včetně výhod a nevýhod)?
Všichni se samozřejmě snaží zlepšit uživatelský zážitek z vyhledávání a to usnadněním jeho použití a zdokonalením odpovědi na dotaz. To první se projevuje třeba v trendu hlasového vyhledávání, kdy se lidé oprostí od zbytečného rozhraní, kterým je klávesnice, a rovnou diktují, ptají se. A protože se ptají a používají přirozený jazyk, musí vyhledávání stále více rozumět tomuto přirozenému jazyku. Ptáme se „Kolik stojí let z Prahy do Paříže?“ a ne postaru „letenka cena Praha Paříž“. Toto již úzce souvisí se zdokonalením odpovědi. Musíme dotazu rozumět, umět pochopit, že „kolik stojí“ rovná se „cena“. Dalším trendem, který umožňuje zdokonalit odpověď na dotaz, je personalizace. Na základě historických dat o uživateli dokážu přizpůsobit odpověď jemu na míru. Musíme s tím ovšem zacházet velmi citlivě, neboť uzavření do nějakého historického kontextu nebo bubliny může zabránit uživateli najít optimální odpověď. Samotné Search Ready je teprve rodící se produkt, takže voice search či personalizaci zatím neumí, ale jsou to nástroje, které máme v plánu v budoucnu implementovat.

Jedním ze zmiňovaných benefitů Search Ready je fakt, že data tzv. „zůstanou doma“ – mohl byste to, lépe vysvětlit? Proč je to pro klienta výhodné?
Je to jedna z možností. Tím „zůstanou doma“ myslíme, že jsme schopni provozovat SR na infrastruktuře klienta, pokud splní nutné předpoklady. Pokud jsou potom součástí indexů i nějaká citlivá data, tak je má klient plně pod kontrolou na svém serveru.

Jak probíhal vývoj nového produktu?
Vývoj právě probíhá a pokud budeme úspěšní, tak ani v dohledné době neustane. Je to software, stále je co zlepšovat, vynalézat či naopak opouštět. Jsme vývojářská firma, která má 18 let zkušeností s vývojem klientských webových aplikací, a rozhodli jsme se, že je potřeba se postavit na „další nohu“. Tou nohou by měly být vlastní produkty, ve kterých zužitkujeme své zkušenosti. No, a protože jsme v nedávné době postavili pro jednoho našeho významného klienta nové vyhledávání postavené na technologii Elastic Search, otevřela se nám cesta jít tímto směrem. Začali jsme konzultovat s dalšími našimi klienty, zjišťovat jejich zájem, sbírat zpětnou vazbu, a protože byla pozitivní, rozhodli jsme se jít do toho. Tým lidí, kteří na tom pracují, je zatím malý. Jde hlavně o backend vývojáře a produktového manažera, časem se zapojí i frontendisti. Kromě nich má ale Media Factory zázemí mnoha expertů ve svém oboru, a i ti přispívají k formulování komunikační a marketingové strategie, UX, designu apod.

Čeho si nejvíc ceníte na práci kolegů?
Nadšení pro zkoumání nových možností či cest, odvahy řešit nenadálé problémy a samostatnosti. Když cítím, že někoho ta práce baví, je to skvělé.

Proč je tak složité stanovit předem cenu?
Protože cena se skládá z pevné a proměnné částky. Pevnou je cena licence za užití softwaru a tou proměnnou je cena konkrétní implementace nad daty klienta a jeho očekávání. A protože my dopředu neznáme datovou strukturu, dostupnost dat a nevíme, jaká má klient očekávání, tak nelze cenu dopředu stanovit. Musíme nejprve s klientem probrat jeho představy a možnosti.

Pokud byste sám mohl přát segment nebo zákazníka, který by Search Ready objednal, koho byste volil? Na čem byste rád SR momentálně řešil?
Vítáme každého zákazníka, jehož Search Ready zaujme. Přesto nejraději pracuji s klienty, kteří mají nějaký business nebo procesní problém, dokáží ho jasně popsat, chápou jeho podstatu, příčiny a tuší, že jeho řešení by mohlo spočívat v softwarové oblasti a specificky ve vyhledávání. Klienty, kteří chápou, že každý problém je potřeba řešit dlouhodobě, postupně a že optimální řešení je to, které máme stále před sebou.

Více o Search Ready zjistíte ZDE.

https://www.searchready.cz/

Search Ready – Nový produkt usnadní vyhledávání. Co všechno umí?
Čtěte dál
Design

Třetí rozměr pohledu na váš byznys. Víte, co je lentikulární tisk a jak ho využít?

Ne, že by klasickým plakátům úplně odzvonilo. Ale pro prezentaci ve 21. století můžete využít ještě daleko sofistikovanější metody tisku. Jednou z nich je například tzv. „lentikulární tisk“. Je dobré o něm vědět především z jednoho důvodu: zákazníci na něm mohou oči nechat.

28. 07. 2021
Vývoj

PHP - Kontroverzní jazyk, který ještě neřekl poslední slovo

Mnozí predikovali postupný a pomalý zánik PHP jako nástroje pro tvorbu webových aplikaci. Proč vlastně používat jazyk, který vznikal jako pomocný nástroj pro potřeby jednoho člověka? Proč používat PHP, pokud existuje Java, Golang, TypeScript? Realita ale poněkud překvapující: jazyk žije, rozvíjí se a přináší spoustu vychytávek, které mu umožňuji úspěšně konkurovat na trhu. Vlastně dokonce být lídrem toho trhu ;)

11. 05. 2021