Pravda o IT specialistech v roce 2021 – 1. díl

Vtipů o IT specialistech koluje spousta. Obecně jsou „zbytkem světa“ obvykle považováni za hůře přizpůsobivé jedince hovořící divnou řečí o nesrozumitelných věcech. Alespoň tak tomu bylo ještě v minulé dekádě. Ale kde je vlastně pravda a co platí v roce 2021?

Zeptali jsme se přímo jich – odpovídali IT specialisté z Media Factory.


Štvou Vás stereotypy ve smyslu, že IT jsou divný „národ“ divných lidí, se kterými se nedá komunikovat?

Ondra (PHP vývojář + teamlead): Ano.

Lucián (PHP vývojář): Možná souhlasím s tím, že v IT dělá podobný typ lidí, ale s tou komunikací nesouhlasím.

Bobby (PHP vývojář): Vůbec ne.

Jiří (PHP vývojář): Už ne, nad to jsem dávno povznesený. Znám IT, které za "divný národ" považuji i já.

Co charakterizuje lidi v oboru nyní?

Ondra: Jsou chytří, mají analytické a logické myšlení, jsou to hračičkové a zajímají se o technologie.

Lucián: Myslím, že dneska je potřeba se rychle učit a adaptovat. Nárůst nových technologií je rychlejší a rychlejší. Proto v práci potkávám lidi ambiciózní, komunikativní a přizpůsobivé.

Bobby: Orientace v moderních technologiích, žádný spánek a mají raději technologie, než lidi.

Jiří : Nenapadá mě žádná konkrétní věc, která by na IT platila víc než na jiné. Snad jen to, že se častěji, než jiní zajímají o to jak věci ve své podstatě fungují. Nestačí jim jen je používat.

Jak to vidíte s uplatněním vaší specializace na trhu práce?

Ondra: Velmi dobře

Lucián: Naprosto super, momentálně pracuji s moderními technologiemi, které budou aktuální i za několik let.

Bobby: Dokud budou počítače, bude práce dost. Až se počítače vzbouří, bude práce ještě víc.

Jiří: Zatím dobře.

Kdy nejčastěji máte pocit, že s klientem mluvíte „cizí řečí“?

Ondra: Vždy.

Lucián: Prakticky pořád a proto jsem programátor a ne project manager.

Bobby: S klientem raději nemluvím. Dokud nemusím nic kreslit nebo vymýšlet příběhy pro analogické přirovnání, tak si asi rozumíme.

Jiří: Občas, když je klient mimo IT obor.

Musíte si hlídat, jak mluvíte na zbytek civilizace, která se v IT nevyzná?

Ondra: Ano ale jen pokud chci, aby mi rozuměli. (úsměv)

Lucián: Rozhodně, občas to člověku ulítne a než se naděje všichni už spí.

Bobby: Většinou ne.

Jiří: Ne, tak nějak automaticky se přizpůsobuji tomu, s kým mluvím. -- Např. použití něčeho na mobilu vysvětluji jinak dceři, která s chytrým mobilem vyrostla, a jinak tchyni, která má chytrý mobil asi půl roku.

Přece jen… není na každém šprochu pravdy trochu? – Je něco z těch vtipů třeba jen trochu pravda?

Ondra: To záleží, třeba na vtipech o Windows historicky ano, o ITácích skoro vůbec, některé vtipy pak nejsou vtipy ale popis skutečných událostí, převážně ty o uživatelích.

Lucián: Všechny jsou pravda.

Bobby: Kdyby to byl výmysl, nebylo by to vtipné. Vtip podle mě přijde ve chvíli, kdy si člověk vzpomene na podobnou zkušenost, pak se tomu zasměje ještě víc.

Jiří: Jo je, ale snažím se, abych já nebyl ten, kdo je přiživuje. -- Sám používám v krizi metodu "vypnout a zapnout".

Proč IT tak neradi zvedají telefony?

Ondra: Protože na druhé straně je často někdo s kým je utrpení mluvit. Nicméně si nemyslím, že nezvedání telefonů je obecný jev.

Lucián: Protože s velkou pravděpodobností je to nějaký známý snažící se už potřetí zapojit tu stejnou tiskárnu.

Bobby: Nemáme rádi lidi, neradi si povídáme a navíc hrozí, že se pravděpodobně někde něco rozbilo.

Jiří: To nevím, já obecně raději komunikuji na přímo, protože jen tak se podle mne předejde nedorozumění. .... U těch "divných" IT to bude asi proto, že jim lidé volají jen když mají problém, takže každý telefonát hrozí tím, že přinese nějakou stížnost.

A opravdu pomůže, když cokoliv z techniky vypnu a zapnu?

Ondra: ANO a má to i logické zdůvodění.

Lucián: Ano, kritickým bodem, kdy toto přestat praktikovat, je vycházející kouř ze stroje.

Bobby: V 99 % ano, jistě to zná z vlastní zkušenosti každý.

Jiří: Bohužel někdy ani to ne.

Co na to šéf? Executive director Media Factory Matyáš Zepelt

„Z odpovědí je jasně vidět, že nejsme IŤáci nejhrubšího ražení, ale docela normální lidi, se kterými se dá normálně mluvit, jít na pivo. Do týmu si vybíráme lidi nejen podle jejich IT schopností, ale i podle toho jací jsou lidsky. A vyplácí se to!“

Pravda o IT specialistech v roce 2021 – 1. díl
Čtěte dál
Design

Firemní časopis v praxi: Co po vás ten grafik chce?

Pokud při tvorbě magazínu nechcete, aby fotografie ředitele společnosti vedle úvodníku vypadala, jako kdyby jí někdo poskládal v Minecraftu, doporučujeme dobře naslouchat požadavkům grafika. Že je občas tak trochu záhadné, co to po vás vlastně chce? Nezoufejte! Máme pro vás příkladový slovník, díky kterému se naučíte požadavkům kreativního týmu nejen rozumět, ale dokonce je i předvídat.

09. 03. 2021
Online marketing Vývoj

Search Ready – Nový produkt usnadní vyhledávání. Co všechno umí?

Za vývojem Search Ready v Media Factory stojí v čele vývojového týmu Martin Vlasák. Ten také odpovídal na otázky, co nového ve věci vyhledávání může produkt přinést uživatelům a pro koho se nejlépe hodí.

10. 02. 2021