Všude kolem nás slyšíme, že svět po pandemii už nebude jako dřív. A v jistých ohledech tomu tak skutečně je. Tento fakt v Digital Vision pozorujeme na klientech z offline prostředí, kteří nyní zjišťují, že bez „onlajnu“ to v budoucnu nejspíš nepůjde. Krize spojená s virem Covid-19 postihla téměř všechny segmenty i společnost jako takovou, ale jak se s nastalou situací vypořádat a nepočítat přitom ztráty?
Zmrazené aktivity nebo improvizace
Praxe ukazuje, že jisté procento firem dokázalo přijít rychle s řešeními a jejich existence tak není ohrožena. Jedná se např. o restaurace s rozvozy jídel či výdeje přes improvizované okénko, výuku pomocí online kurzů nebo o přesun prodeje z kamenných obchodů na e-shopy. Pak jsou tady firmy, které volnější období využívají k tomu, aby se naplno připravily na dobu, až pandemie odezní. Vymýšlejí nové strategie, ladí své produkty nebo provádějí reorganizaci firmy. To vše s cílem najet zase „do normálu“ jako předtím. Třetí skupinu pak tvoří firmy, které srazily náklady na minimum, téměř zastavily činnost a vyčkávají na to, až budou moci znovu fungovat, případně zda dostanou podporu od státu. Otázkou zůstává, zda se podobné situace nebudou v budoucnu opakovat?
Doba pokrizová
V těchto dnech pomalu přichází doba „pokrizová“ a téměř každá firma hledá cesty, jak s ní co nejlíp naložit. Jednou z možností je čerpání programu COVID 3 a dalších dotací určených pro podporu investicí vedoucích k posílení nabídky a poptávky firem. Tato podpora by měla pomoci firmám zvýšit zájem o jejich produkty a práci na trhu.
Před několika dny proběhla videokonference, na které diskutovali zástupci agentur s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem o tom, jakým způsobem zlepšit situaci nejen v jednotlivých oborech, ale i celé ekonomiky České republiky. Výsledkem jednání je nabídka finanční injekce pro firmy, které v návaznosti na dotaci přejdou k praktickým řešením.
Co je program COVID 3?
Tento nový dotační program nabízí uznání nákladů na investice vedoucí ke stimulaci nabídky a poptávky v rámci úvěrů Covid. Pro Prahu jsou alokovány 2 miliardy Kč, a to výhradně z českého rozpočtu, a proto zde neplatí žádná omezení stanovená podmínkami evropských fondů. Parametry dotačního programu jsou následující: firmy do 250 zaměstnanců mají nárok na 90 % svého úvěru a firmy nad 250 zaměstnanců mohou požadovat 80 % svého úvěru. Společně s kofinancováním podniky by v oběhu mělo být kolem 500 miliard Kč.
Podpora spotřeby na území ČR
Přesně na tom bude postaven restart ekonomiky, který potřebuje zvýšit spotřebitelskou důvěru a zároveň částečně přesměrovat exportující firmy na domácí spotřebu. V plánu ministerstva jsou nejen vlastní kampaně na podporu tuzemských výrobců, ale také podpora marketingových a komunikačních aktivit českých firem. Tato úvaha bude nyní podrobně rozpracována tak, aby od června mohly kampaně odstartovat. Tým povedou náměstkyně Silvana Jirotková a Roman Čumpelík, kterým bude při přípravě programů k ruce Marek Hlavica.
Další finanční úlevy
Kromě výše zmíněných dotačních programů náklady firem odlehčí i odsun či úplné odpuštění plateb za pronájem státem vlastněných ploch OOH. Dle ministra Havlíčka se připravuje také podpora tam, kde firmy využívají státem vlastněné budovy, případně státem vlastněné firmy a zřizované instituce.
„Země pro budoucnost“
Celý koncept vede ke vzniku Národního marketingového týmu, který výrazně mění postoj celkové komunikace státu. Zatímco před pandemií šlo o budování image státu jako země budoucnosti, doba po krizi bude zaměřena hlavně na podporu domácího prostředí. Půjde o to, aby lidé více poznávali Česko a také v něm utráceli peníze tím, že budou kupovat tuzemské výrobky, navštíví naše kulturní památky či budou dovolenou více trávit v ČR. Podpůrné kampaně odstartují během léta a koncept se bude dále rozvíjet.
