Doba po Covid 19 je tady. Jak se na ni ve firmě připravit?

Všude kolem nás slyšíme, že svět po pandemii už nebude jako dřív. A v jistých ohledech tomu tak skutečně je. Tento fakt v Digital Vision pozorujeme na klientech z offline prostředí, kteří nyní zjišťují, že bez „onlajnu“ to v budoucnu nejspíš nepůjde. Krize spojená s virem Covid-19 postihla téměř všechny segmenty i společnost jako takovou, ale jak se s nastalou situací vypořádat a nepočítat přitom ztráty?

Zmrazené aktivity nebo improvizace

Praxe ukazuje, že jisté procento firem dokázalo přijít rychle s řešeními a jejich existence tak není ohrožena. Jedná se např. o restaurace s rozvozy jídel či výdeje přes improvizované okénko, výuku pomocí online kurzů nebo o přesun prodeje z kamenných obchodů na e-shopy. Pak jsou tady firmy, které volnější období využívají k tomu, aby se naplno připravily na dobu, až pandemie odezní. Vymýšlejí nové strategie, ladí své produkty nebo provádějí reorganizaci firmy. To vše s cílem najet zase „do normálu“ jako předtím. Třetí skupinu pak tvoří firmy, které srazily náklady na minimum, téměř zastavily činnost a vyčkávají na to, až budou moci znovu fungovat, případně zda dostanou podporu od státu. Otázkou zůstává, zda se podobné situace nebudou v budoucnu opakovat?

Doba pokrizová

V těchto dnech pomalu přichází doba „pokrizová“ a téměř každá firma hledá cesty, jak s ní co nejlíp naložit. Jednou z možností je čerpání programu COVID 3 a dalších dotací určených pro podporu investicí vedoucích k posílení nabídky a poptávky firem. Tato podpora by měla pomoci firmám zvýšit zájem o jejich produkty a práci na trhu.

Před několika dny proběhla videokonference, na které diskutovali zástupci agentur s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem o tom, jakým způsobem zlepšit situaci nejen v jednotlivých oborech, ale i celé ekonomiky České republiky. Výsledkem jednání je nabídka finanční injekce pro firmy, které v návaznosti na dotaci přejdou k praktickým řešením.

Co je program COVID 3?

Tento nový dotační program nabízí uznání nákladů na investice vedoucí ke stimulaci nabídky a poptávky v rámci úvěrů Covid. Pro Prahu jsou alokovány 2 miliardy Kč, a to výhradně z českého rozpočtu, a proto zde neplatí žádná omezení stanovená podmínkami evropských fondů. Parametry dotačního programu jsou následující: firmy do 250 zaměstnanců mají nárok na 90 % svého úvěru a firmy nad 250 zaměstnanců mohou požadovat 80 % svého úvěru. Společně s kofinancováním podniky by v oběhu mělo být kolem 500 miliard Kč.

Podpora spotřeby na území ČR

Přesně na tom bude postaven restart ekonomiky, který potřebuje zvýšit spotřebitelskou důvěru a zároveň částečně přesměrovat exportující firmy na domácí spotřebu. V plánu ministerstva jsou nejen vlastní kampaně na podporu tuzemských výrobců, ale také podpora marketingových a komunikačních aktivit českých firem. Tato úvaha bude nyní podrobně rozpracována tak, aby od června mohly kampaně odstartovat. Tým povedou náměstkyně Silvana Jirotková a Roman Čumpelík, kterým bude při přípravě programů k ruce Marek Hlavica.

Další finanční úlevy

Kromě výše zmíněných dotačních programů náklady firem odlehčí i odsun či úplné odpuštění plateb za pronájem státem vlastněných ploch OOH. Dle ministra Havlíčka se připravuje také podpora tam, kde firmy využívají státem vlastněné budovy, případně státem vlastněné firmy a zřizované instituce.

„Země pro budoucnost“

Celý koncept vede ke vzniku Národního marketingového týmu, který výrazně mění postoj celkové komunikace státu. Zatímco před pandemií šlo o budování image státu jako země budoucnosti, doba po krizi bude zaměřena hlavně na podporu domácího prostředí. Půjde o to, aby lidé více poznávali Česko a také v něm utráceli peníze tím, že budou kupovat tuzemské výrobky, navštíví naše kulturní památky či budou dovolenou více trávit v ČR. Podpůrné kampaně odstartují během léta a koncept se bude dále rozvíjet.

Doba po Covid 19 je tady. Jak se na ni ve firmě připravit?
Čtěte dál
Design

Firemní časopis v praxi: Co po vás ten grafik chce?

Pokud při tvorbě magazínu nechcete, aby fotografie ředitele společnosti vedle úvodníku vypadala, jako kdyby jí někdo poskládal v Minecraftu, doporučujeme dobře naslouchat požadavkům grafika. Že je občas tak trochu záhadné, co to po vás vlastně chce? Nezoufejte! Máme pro vás příkladový slovník, díky kterému se naučíte požadavkům kreativního týmu nejen rozumět, ale dokonce je i předvídat.

09. 03. 2021
Team

Pravda o IT specialistech v roce 2021 – 1. díl

Vtipů o IT specialistech koluje spousta. Obecně jsou „zbytkem světa“ obvykle považováni za hůře přizpůsobivé jedince hovořící divnou řečí o nesrozumitelných věcech. Alespoň tak tomu bylo ještě v minulé dekádě. Ale kde je vlastně pravda a co platí v roce 2021? Zeptali jsme se přímo jich – odpovídali IT specialisté z Media Factory.

22. 02. 2021